Таку роботу можна проводити у закладах дошкільної освіти, школах та вишах, адже основна перевага ребусів – відсутність вікових обмежень. У цьому завданні кожен може знайти для себе щось казкове, таємниче й захопливе, а позитивний результат лише підсилить інтерес до роботи.
Сучасна школа покликана стимулювати активну діяльність учнів. Завдяки пошуковій, експериментальній, дослідницькій та проєктній діяльності діти вчаться встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, самостійно формулюють завдання та висновки з опрацьованого матеріалу. А щоб отримати якісний результат, необхідно відпрацьовувати вміння на простих та цікавих вправах.
Саме тому на допомогу приходять ребуси. Вчитель може використати їх на етапі актуалізації знань, під час опанування нової теми, або під час закріплення матеріалу з навчального розділу. Творчу діяльність можна організувати в парах, малих групах, на картках у вигляді самостійної роботи. Ребус буде доречним не лише на уроках української мови та літературного читання, а й під час вивчення курсу «Я досліджую світ», на дизайні й технологіях, математиці, інформатиці та образотворчому мистецтві. Педагог може зашифровувати назви нових тем, параграфів, термінів та понять.
Для того, щоб дитина змогла отримати задоволення від процесу розгадування, їй необхідно:
-
Володіти достатнім обсягом знань про всі зображення у ребусі. Розуміти їх зміст, знати назви схематичних позначок.
-
Перед початком роботи уважно прослухати інструкцію.
-
За потреби користуватись допомогою дорослого. (Пояснюйте та допомагайте встановити логічний зв'язок під час мисленнєво-аналітичної діяльності, якщо дитина не може впоратись із завданням).
Переваги роботи з ребусами недооцінені, адже вони допомагають розширювати кругозір дитини, збільшують словниковий запас, в ігровій формі тренують пам'ять, мислення та інтуїцію, розвивають кмітливість, логічне мислення. Систематична та плідна робота з ребусами у різних галузях сприяє розвитку нестандартного мислення, а творче опрацювання отриманих результатів – розвитку монологічного та діалогічного мовлення. Вчитель не зупиниться на відповіді учня в одне слово, а обов’язково поставить супутнє запитання, запропонує висловити свою думку, або через метод «Припущення» вислухає учнівські думки.
Якщо діти вправно працюють над ребусами, можна ускладнювати задачу й об’єднувати кілька ребусів в один малюнок, або створювати певну логічну послідовність для отримання результату у вигляді речення, прислів’я тощо. Крім того, для кодування інформації можна використовувати назви музичних нот, графічні символи, слова іншомовного походження.
Що необхідно знати для створення ребусів:
-
Слова у ребусі повинні використовуватись у називному відмінку.
-
Якщо слово має декілька значень, доберіть найпростіший для відгадування варіант – щоб він відповідав шкільній темі.
-
Активно використовуйте притаманні ребусам секретні позначки. Наприклад, щоб скоротити слово, використовуйте коми. Дітям подобається відчуття, що вони розумніші та хитріші за інших й можуть швидко встановити логічний зв'язок між всіма зображеннями та малюнками у ребусі.
-
Оформлюйте ребуси на кольоровому тлі або з використанням ілюстрацій, малюнків та зображень. Це не лише стимулюватиме пізнавальний інтерес, але й розвиватиме творчі здібності учнів.
Для того, аби робота була ефективною, учням необхідно знати всі принципи та способи створення ребусів. У цього у пригоді стануть спеціальні картки з правилами – вони допоможуть чітко і доступно опанувати всі принципи роботи над ребусами та отримати позитивний результат від виконання завдань.
Завантажити матеріал можна за посиланням: https://vseosvita.ua/library/ak-rozgaduvati-rebusi-500971.html
Після систематичної роботи над розгадуванням вчительських ребусів можна пропонувати учням творчі роботи під час яких вони самі складатимуть ребуси на певну тему.
Вас також можуть зацікавити такі матеріали: Алгоритм дій під час нетипової поведінки дитини: які запитання ставити та що говорити