У 2020 році сфера освіти кожної країни зазнала змін, й українська – не виняток. Через стрімке поширення пандемії COVID-19 у березні-місяці було ухвалено рішення закрити усі заклади освіти України та перевести їх на дистанційне навчання. Втім, Міністерство освіти і науки не надало чітких методичних рекомендацій для шкіл, й освітяни намагались організувати роботу самостійно. З якими викликами дистанційного навчання зіткнулись педагоги й учні та які не розв'язані питання залишилися у сфері освіти і науки, розбиралося LB.ua.
Дистанційне навчання VS здобувачі освіти
У дітей дошкільного віку провідний вид діяльності – предметно-маніпулятивна гра, яку замінити віртуальністю не можна. Проблема у тому, що без нагляду батьків дитина дистанційно займатися не буде і не зможе, оскільки увагу дитини відеоуроками довго не втримати і забезпечити виконання завдань вихователям на відстані важко. З часом такий вид діяльності малюкам стає нецікавим, і перед вихователями постає нове завдання – урізноманітнити процес навчання, а це потребує багато часу та кропіткої роботи.
Однією з головних проблем є інтернет-покриття – в Україні його не всюди можна назвати якісним. Якщо у містах школярі здебільшого мають безпроблемний доступ до всесвітньої мережі, то у сільській місцевості ситуація зовсім інша.
Процес навчання суттєво ускладнило й те, що ноутбуки та персональні комп’ютери потрібно було ділити з батьками або з сестрами чи братами. Ситуацію рятувала лише наявність смартфонів.
Відповідно до опитування, проведеного Державною службою якості освіти, 94% шкільних вчителів користувались застосунком Viber для організації навчання та комунікації з учнями. Результати опитування свідчать про те, що повноцінно отримати інформацію учні не могли і основна частина матеріалу залишалась на самостійне опрацювання.
Дистанційна освіта VS педагоги
З технічними проблемами та відсутністю попереднього досвіду дистанційного навчання стикнулись і педагоги. Такий формат навчання потребував додаткової й тривалої підготовки та більшої кількості робочого часу. Крім організації проведення онлайн-навчання, подачі матеріалу, його перевірки та оцінювання, навчання потребувало й окремого програмного забезпечення. Проте користуватись таким забезпеченням можна було здебільшого за допомогою платних облікових записів.
Наразі значна кількість шкіл навчається очно, але у деяких закладах освіти все ж є класи, які відправили на карантин. Для педагога це створює додаткову роботу та навантаження – підготовка окремих завдань для тих, хто навчається офлайн і дистанційно. Втім, ні вчителям, ні викладачам під час карантину додаткових виплат не давали.
В Україні з 8 до 24 січня запровадили другий локдаун, втім, згідно з рекомендаціями МОНу, деякі школи все-таки працюватимуть у дистанційному форматі.
У зв'язку із запровадженням посиленого карантину, лише дитячі садочки працюватимуть у звичному режимі, а усі інші заклади освіти свій режим роботи змінять.
В. о. першого заступника голови КМДА Валентин Мондриївський раніше наголошував на тому, що другий семестр стартуватиме з 11 січня, проте вся робота та навчання відбуватимуться дистанційно. Якщо ситуація із захворюваністю не погіршиться, уже 25 січня зазначені заклади запрацюють у звичному режимі.